V súčasnosti trápi rodičov čoraz viac otázka kvality materskej školy, ktorú navštevuje ich dieťa. Odpoveď je však zložitejšia, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ak chceme hovoriť o kvalitnej materskej škole, musíme prihliadať nielen na kvalitný vyučovací proces, ale i na dobrého riaditeľa a motivujúcich učiteľov. V neposlednom rade kvalitu materskej školy ovplyvňuje aj kvalita spolupráce rodičov a učiteľov.
Rodičia si často zisťujú ešte pred prihlásením svojho dieťaťa pomery v materskej škole. Orientujú sa hlavne na výšku poplatku za školné, vybavenosť triedy, rozhoduje blízkosť predprimárneho zariadenia k ich domovu, aj počet prijatých detí za daný školský rok. To však nie sú dostatočné činitele, podľa ktorých by sa rodičia mali orientovať. Dôležitým faktorom by mala byť aj možnosť kvalitnej a dostatočnej komunikácie medzi škôlkou a rodinou.
Aké sú najčastejšie prekážky v dobrej spolupráci škôlky a rodiny:
Ako prvé je nesprávne presvedčenie rodičov, že materská škola nie je podstatná, veď dieťa sa v nej iba „hrá“.
Ako druhú bariéru v spolupráci učiteľa a rodičov vidíme v súčasnosti zaneprázdnenosť rodičov. Výskum Gulevskej (2018) zameriava pozornosť na sporadické a slabé zapojenie rodičov do fungovania školských zariadení, čo je možné označiť za jednu z bariér spolupráce.
Medzi hlavné príčiny pasivity rodičov, vo vzťahu k spolupráci s materskou školou, patrí neochota obetovať svoj čas na zlepšenie obojstranného partnerstva, t.j. rodičia vnímajú spoluprácu ako nutnosť, ktorej vyhraňujú miesto na informatívnych stretnutiach, ako napr. rodičovské združenie. Rodičia musia vnímať, že ich aktívna účasť na dianí inštitucionálnej výchovy napomáha riešiť školské problémy, zároveň umožňuje vznik priateľských štruktúr medzi rodičmi, ktoré sú charakteristické vzájomnou podporou.
Najvýraznejšou bariérou spolupráce z pohľadu učiteľov, je tichá nespokojnosť rodičov. Učiteľ nemá možnosť zistiť, z čoho nespokojnosť pramení, čo v konečnom dôsledku ohrozuje jeho pozíciu a meno v spoločenskom ponímaní.
Čo nám teda môže priniesť spoločná spolupráca?
- upevňovanie partnerstva medzi rodinou a škôlkou, formou spoločných aktivít, či spoločnej výchovnej intervencie na dieťa
- rodičom umožňuje poznať, že škôlka je spoľahlivá, otvorená riešeniam a transparentná
- prispieva k zvyšovaniu komunikácie a informovanosti o tom, čo sa s dieťaťom počas pobytu v materskej škole deje
- ponúka príležitosť na jednotné pôsobenie rodiny a škôlky,
- pomáha škôlke získať informácie na plánovanie spoločných aktivít – besedieky, tvorivé dielne, spoločné výlety, grilovačky atď.
- zlepšuje školskú úspešnosť detí
Otvorená a priama obojstranná komunikácia a spoločné aktivity s rodičmi sú cestou k zvládnutiu akýchkoľvek vzdelávacích, či výchovných problémov a umožňuje dieťaťu ten najväčší profit, ktorý môže pri začleňovaní sa do školského režimu získať.