Jednoducho odpovedané – áno. Ak tak nespravíte, svet sa ľudovo povedané nezrúti, ale výhody učenia sa jazyka od mala prevyšujú nevýhody.
Prečo je to teda pre dieťa prospešné? V prvom rade je osvojovanie jazyka pre dieťa jednoduchšie, ba prirodzené. Žijeme vo svete, kde sa s cudzím jazykom stretnú či chcú alebo nechcú, tak prečo im to neuľahčiť a dať im možnosť naučiť sa základy vo veku, kde to pre nich nie je tak o učení ako o objavovaní sveta okolo seba.
Rôzne štúdie dokazujú, že učenie sa jazyka u detí pozitívne ovplyvňuje pamäť, riešenie problémov, kritické myslenie, kreativitu či rozvoj ich rozumových schopností. Dieťa sa učením cudzieho jazyka dostane do styku s inou kultúrou ako je tá naša, čim si rozširuje kultúrne povedomie. U detí najmä z dvojjazyčných rodín má bilingvizmus vplyv na rozvoj empatie. Dieťa si začína uvedomovať, že mu druhý človek nerozumie a tomu sa snaží prispôsobiť jazyk, ktorý volí pri komunikácií.
Čo je nesmierne dôležité a prospešné u detí, ktoré sa začnú učiť jazyk pred nástupom do školy je, že nemajú takú psychologickú ani jazykovú bariéru, keďže sú s ním už oboznámené. Neobávajú sa chýb, lebo ich progres nie je hodnotený známkovo a zlyhanie nemá následky. Pri komunikácií rozmýšľajú skôr čo chcú povedať než ako správne to povedať. Menšie deti sa neobávajú tak vysloviť slovo ako tie staršie či dospelí z obavy, že ho nevyslovia správne. Pri nástupe do školy, spolu s množstvom nových povinností a vedomostí, ktoré sa na deti budú hrnúť z každej strany, budú hodiny angličtiny či cudzieho jazyka o čosi jednoduchšie, keďže základy už budú mať osvojené a nebude to pre nich niečo úplne nové.
To súvisí aj so získaním sebavedomia. Dieťa, ktoré je od mala v kontakte s jazykom, sa nebude v budúcnosti tak obávať rozprávania, socializácie, lebo mu to bude prirodzené a vďaka pomalému, citlivému prístupu bude mať vieru vo svoje schopnosti.
Kedysi sa tvrdilo, že osvojovanie si druhého jazyka u malých detí bude mať negatívny vplyv na učenie sa ich materinského jazyka alebo, že takéto deti začnú rozprávať neskôr, či budú mať chyby reči. Toto bolo vyvrátené. A to, že zo začiatku bude dieťa mixovať jazyky je úplne normálne. Jeho postupným vývojom bude vedieť rozlišovať jeden jazyk od druhého.
Malé deti sa učia pomocou pozorovania, opakovania, počúvania, znázorňovania činností a zvukov okolo seba. A takto isto si vedia osvojovať aj cudzí jazyk. Je to pre nich hra.
S angličtinou sú v kontakte aj u nás v škôlke, no možno si niektorí hovoríte, či existuje nejaký spôsob, ako tomu môžem pomôcť a podporiť svoje dieťa v osvojovaní si jazyka a k láske k nemu.
Tu sme pre Vás pripravili zopár príkladov:
- púšťajte deťom anglické pesničky.
- naučte sa spolu rôzne prstové hry (tzv. fingerplays)
- čítajte si s nimi anglické rozprávky. Môžu to byť rozprávky, ktoré už poznajú alebo nové s jednoduchou slovnou zásobou, ktorá je podporená ilustráciami
- hrajte sa rôzne hry. Pomenovávajte veci okolo seba či už doma alebo na prechádzke vonku
- zaraďte angličtinu keď Vám deti pomáhajú s varením či pri obliekaní
- učte sa alebo pozerajte rozprávky o tom, čo deti zaujíma, baví, no v angličtine
Spravte si z učenia angličtiny krátku rutinu, prirodzenú súčasť dňa alebo chvíľku pre Vás s dieťaťom, kde budete venovať čas jeden druhému a pri tom sa aj naučíte veľa nového a zabavíte. Pár minút denne úplne stačí a uvidíte, aký to bude mať pre Vaše dieťa v budúcnosti úspech.
A hlavne nezabúdajte, že každé dieťa sa učí svojím vlastným tempom.